<![CDATA[fysiopragma.no - Blog]]>Mon, 30 Nov 2015 10:07:14 +0100Weebly<![CDATA[SALT: Når gode råd er ignorert betalert du dyrt med din helse]]>Mon, 16 Nov 2015 13:26:25 GMThttp://www.fysiopragma.no/blog/salt-nar-gode-rad-er-ignorert-betalert-du-dyrt-med-din-helsePå torsdag var jeg på en presentasjon i regi av ¨Med hjerte for hjernen-aksjonen¨ med bl.a. Prof. Rune Blomhoff. Rune er en verdenskjent norsk forsker på kreft siden han og hans team har klonet selvlysende alger med nerver i musehjernen. Da kan man nemlig se hvilke deler av hjernen som aktiveres av visse inntatte substanser, som i hans tilfelle er anti-oksidanter i kreftøyemed.

Bortsett fra en god del fragmentert og utdatert fakta, blir vi servert en gedigen løgn som gjenntas i det uendelige fra autoritært hold. Løgnen dreier seg om salt. Slik som saltene som er i krutt, får dette meg til å tenne noe forferdelig og jeg undrer på om de i det hele tatt har hatt hjernen med seg.

Det er nemmelig slik at når helsemyndighetene, denne gangen representert av Prof. Blomhoff med WHO´s rapporter som grunnlag, bruker ordet SALT, så mener de et salt som på norsk heter natrium-klorid. På engelsk heter det sodium-chloride.

Jeg regner med at denne professoren og andre professorer som står og stiller seg bak diett-rådene fra bl.a. WHO har en ekstensiv utdannelse innen kjemi og biokjemi. Så da regner jeg også med at de har fått med seg definisjonen av ordet SALT. La meg oppsummere den.

Salt er:
  1. ...ionisk ladede mineraler, eller ioner. Nesten alle grunnstoffer kan forekomme i saltform, t.o.m. gull.
  2. ...en sekkebetegnelse rundt en molekylgruppe som er STOR, omfattende og GRUNNLEGGENDE.
  3. ...livsviktig og selve grunnstenene i alle levende systemer som planter og kropper.
  4. ...det samme som elektrolytter.

Mineraler vi finner som saltform i kroppen i nevneverdige mengder er: fosfor, svovel, kalsium, magnesium, kalium, jern, sink, klor, selen. Det er også flere mineraler i mindre mengder i kroppen som benevnes som spor-mineraler eller sporstoffer. Alle disse er HELT ESSENSIELLE! Kroppen vår er faktisk murt sammen av en rekke forskjellige salter som er ioniserte kombinasjoner av grunnstoffene nevn over. F.eks forekommer kalsium i form av minst 3 forskjellige salter; kalsium-fluor, kalsium-svovel og  kalsium-fosfor. Magnesium forekommer i kombinasjon med fosfor, men kan nyttegjøres også fra saltet magnesium-sulfat. Sporstoffer er blant annet nødvendig for enzymatiske reaksjoner. Et tema som ikke belyses innen allmenn og folkehelse. I tillegg kan jeg nevne at lymfesystemet stort sett ignoreres. Det er i dette systemet de fleste mineralsalter transporteres rundt dit de skal sammen med fett og kolesterol. 

Siden alle celler i kroppen er elektriske ved at det er en spenningsforskjell mellom innsiden og utsiden av den isolerende fettmembranen, må nødvendigvis mineraler være ioniserte for i det hele tatt å tas opp i kroppen. Ionisert betyr at mineralet har fått eller mistet ett eller flere elektroner ved at det har gått i sammen med et annet mineral, og er blitt positivt elle negativt ladet. Det er først da kan de bevege seg over membranen og inn i cellen gjennom spesifike salt-porter. Dette er pga av polariseringen, dvs. en form for magnetisme. Kalsium i kroppen skrives Ca+2. Klor skrives Cl-. Når du er i havet kan salter absorbere direkte inn i kroppen gjennom huden.

Et bevis på at helsemyndighetene helst vil se deg lidende og innskrevet på sykehuset slik at de kan administrere deg dyre medisiner som går på vår felles regning via skatteseddelen, er deres begrepsforvirring når det gjelder bruken av ordet salt når det kommer til ernæring og helse. For det er jo sant at vi spiser for mye natrium-klorid og kalium-klorid. Nei, vi må snu på det: Du spiser antagelig nesten kun natrium-klorid og kalium-klorid, altså ¨bordsalt¨. I havsalt finner vi også en lang rekke andre salter, eller som vi sier: SALT.

I mangel av en norsk wikipedia-side om havsalt, (lurer på hvorfor?), limer jeg inn teksten fra den engelske ang. mineral-komposisjonen i havsalt:

¨The typical composition of seawater by dry weight percent includes: 55.5% chloride; 30.8% sodium; 7.7% sulfate; 3.7% magnesium; 1.2% calcium; 1.1% potassium
Her ser vi at det er ca 84% natrium, klorid og forholdsvis lite kalium(potassium -på engelsk) i havsalt. I bordsalt, eller rafinert salt er det mye høyere andel av disse, tilsammen hele 97,5%, og mindre av de mineralene vi sårt trenger mer av for å opprettholde god helse. Farer ved for mye kalium er ujevn hjerterytme eller arytmi. Noe som kan få fatale følger, særlig i kombinasjon med magnesium-mangel. Bananer, som dere jo elsker, er også stappfulle av kalium. Hjertestans er dødsårsak #1 i Norge og vesten.

¨Arytmier eller hjerterytmeforstyrrelser er samlebegrepet for en rekke problem som alle har det til felles at hjertet ikke slår som det skal. Rytmeforstyrrelser kan være alt fra normale og ufarlige, til livstruende symptom på alvorlig hjertesykdom. Årsaken er feil i den elektriske overføringen i nerver og muskelfibre som styrer den regelmessige pumpingen i hjertekamrene.¨
Les mer om arytmi på wikipedia (om du tør): https://no.wikipedia.org/wiki/Arytmi 

Vi kan også se på diagrammet fra det kjente bordsaltet at det er tilsatt jod. Vi kan jo spørre oss om joden da er i samme form som i havsalt, eller som et annet salt som kanskje også er ugunstig eller giftg. Mange salter i naturen er jo faktisk farlige for oss mennesker...

Forøvrig er det største problemet i verden i dag jord-erosjon. Salter fra dyrkbar torv blir skylt ut i havet ved nedbør. Dette gir plantene mindre næring og de mister sine nødvendige kår for å holde seg friske og for å kunne produsere gode og næringsrike matvarer. Brent kalk og kjemisk gjødsel som NPK forskynder mineralerosjonen enda mer ved å forstyrre magnetismen i leir-laget.

Arrangørene av ¨Med hjerte for hjernen-aksjonen¨ trodde kanskje jeg ikke hadde noen hjerne, men nå har jeg vel bevist at det ikke trengs hverken kostbar utdannelse og fine diplomere for å utføre enkel matte. Man kommer langt med ekte smør og mettet fett. Bare spør Brimi ;) En fullstendig utdannelse hadde antageligvis bare vært i veien... Det beviste jo dere.

Jeg er lei av såkalte eksperter!
Det er på tide vi revurderer det aller meste vi driver med nå.
]]>
<![CDATA[Kort om brystkreft]]>Tue, 31 Mar 2015 12:10:41 GMThttp://www.fysiopragma.no/blog/kort-om-brystkreftVi lever i et østrogendominant samfunn. Myriader av østrogener oversvømmer oss fra embalasje, korn, bønner, mugg osv. 

Den stadige tilførselen av østrogener fra kosten og miljøet vil gi hormonelle signaler om å produsere mer brystvev og fettvev. Dette kan fort utarte seg til brystkreft og særlig med disse andre faktorene tatt i betraktning.

ARR
Arrvev er assosiert med brystkreft. Det er hovedsakelig 3 årsaker som gjør at kroppen ikke kommer i mål med regenerering etter skader. Prosessen stopper midtveis pga feil/under-ernæring. Dette gir varige arr, og nerver og nervesignaler fungerer ikke opptimalt om de må passerer gjennom trangt arrvev.

LEGG TIL
Jod –bekjemper arr. Jod tas best opp i lungene og ved innhalering. Den naturlige måten å få i seg jod på er ved sjøen en varm sommerdag. Om dette er utenfor rekkevidde så rekonstruer dette i eget kjøkken ved å dampe noen dråper flytende jod i en kjele med vann. Stikk nesa over og innhaler noen dype drag. (Første gangen jeg gjorde dette fikk jeg litt smerte i venstre lunge. Noe skjedde!)

Svovel –er et av de viktigste mineralene i kroppen. Svovelbindingene er direkte knyttet til arrdannelse, eller manglen på de. Dette er vel kjent. De frie radikalene som vi tar anti-oksidanter mot, ødelegger svovelbindingene i bindevev og DNA. Den beste måten å få i seg svovel på er et bad eller fotbad med bittersalt eller epsomsalt som det kalles. (Dette er også en meget god kilde til magnesium som er viktig for minst 300 funksjoner i immunsystemet.)

Kollagen –er selve proteinet det er mest av i kroppen. Kollagen har en god del svovel og er det motsatte av arr. Kollagen tas som tilskudd/pulver eller man spiser kjøttkraft, som er tradisjonell mat. Gelatin er kollagen.

TREKK FRA
Aluminium som brukes som anti-perspirant forhindrer den naturlig avgiftingen som skjer i armhulene ved svette. Når man stopper dette vil avfall og tungmetaller akumulere seg i brystvevet og gi ytterligere forstyrrelser for normal celleaktivitet.

Soja og andre frø og belgfrukter har veldig mye østrogener. Unngå soja siden det både ødelegger hormonbalansen og regnskogen. Linfrø har også mye østrogen.

Mugg inneholder østrogener. Mugg finnes på korn og bønner og også i kaffe, kakao m.m.

Stoffet BPA i plastflasker og embalasje er en østrogenimitator. Bytt ut vannflasken din med glass eller en BPA-free variant.

Humle i øl har masse østrogen. Derfor får man øl-mage og andre feminine trekk av mye øl. Østrogen motvirker også effekten av testosteron. Testosteron gir energi via adrenalin, men østrogen gjør en slapp.

Østrogendominans vil derfor føre til slapphet fordi adrenalinet blir undertrykt. Dette kan igjen føre til lav metabolisme fordi thyrioidekjertelen påvirkes av bi-nyrene der adrenalin dannes. Over tid vil nyrene/bi-nyrene kunne bryte sammen pga overanstrengelse.

For å si det enkelt så gir østrogen mer fettvev mens teststeron gir økt muskelvev. Trener du mye men har vannskelig med å gå opp i muskelmasse kan dette være årsaken. Finn mer om naturlig testosteron fra pollen (pine pollen) eller maca-roten som tilskudd for å bekjempe østrogendominans og gi balanse.

Østrogen påvirker også psyken.

Menn kan få brystkreft.

TIPS:
For å kvitte seg med fritt østrogen kan det hjelpe med ekstra tilskudd av DIM og TMG som er laget av sukkere-bete, brokkoli og andre kål-planter. Økologisk sjampinjong skal også være bra.



  

]]>
<![CDATA[Allergi -våren er her!]]>Fri, 27 Mar 2015 13:21:31 GMThttp://www.fysiopragma.no/blog/allergi-varen-er-herPicture
Allergisessongen er i gang med tanke på pollen. 
Våren kan være et rent helvete for de med kraftige allergier. I dokumentaren NRK viste den 26.03.2015 viser det 

seg at en mangfoldig bakterieflora eller biome er viktig. De med større diversitet av bakterier har mindre allergier. 
Bakteriene lever på huden og i  tarmene våre. Her er litt grunnleggende kunnskap rundt dette temaet.









Det er maten du spiser som gir livsgrunnlag for både de gode og de onde bakteriestammene. Har man en ensidig kost vil visse stammer dø ut. Bakterier spiser ofte stivelse og gjør det om til ting som vitaminer og fettsyrer. 

Pre-biotika –er stivelser som f.eks. fiber. Den beste bakteriematen har vist seg å være noe som kalles resistent stivelse, og det finnes flere typer. I kald potet og platano (steke-banan) finnes resistent stivelse #2 som er den beste av disse. Denne formen for karbohydrater kan ikke våre egne enzymer bryte ned men det kan tarmbakteriene. De lager blant annet smørsyre eller GHB av dette. GHB er et signalmolekyl i hjernen som gir en behagelig følelse.

Pro-biotika –er selv bakteriestammene. I de fleste produkter er det kun få typer forskjellige bakterier. I yoghurt, kefir o.l. er det gjerne bare én. Vi burde ha tusenvis!

Anti-biotika er laget av mugg/sopp, og det har molekyler som kan drepe bakterier. Også de gode bakteriene. Dette gir alvorlige konsekvenser for kroppen. Det er 10 ganger mer bakterier på og i oss enn vi har celler. Det sier litt om hvor elementært og viktig bakteriene er i våre liv.

Anti-bac burde unngås men hyggiene er jo også viktig og det kan brukes på reise o.l. Husk å vask dørhåndtak og lignende for å forhindre smitte. Mobiltelefoner og tastaturer burde også jevnlig desininfseres med alkohol, hydrogenperoksid e.l.

Allergireaksjonene skjer når immunforsvaret aktiveres. En del personer lider av et overaktivt immunforsvar. Andre lider av et underaktivt et. En gruppe næringsstoffer jeg har funnet som kan regulere immunforsvaret og hormonene det bruker er polysakkarider fra f.eks. Reishi, Chaga, Noni og andre adaptogene urter. Også monosakkarider, som polysakkaridene er satt sammen av kan hjelpe. Et sukker det er mye av i superplanten Aloe Vera er et monosakkarid som kalles mannose. Dette benyttes i komunikasjon i immuncellene og også av tarmbakteriene, så spis litt Aloe Vera!

Lekk tarm forårsakes hovedsakelig av gluten. Glutenproteinene river hull i tarmveggen og dermed kommer uønskede substanser rett inn i blodbanen. Dette aktiverer immunforsvaret noe veldig. Kollagen og kjøttkraft vil reparere skadene om man unngår gluten og spiser eller drikker dette daglig. I tillegg vil svovel som finnes spessielt i kollagenprotein også regulere forholdet mellom gode og onde tarmbakterier. Kraft er kanskje det viktigste man kan spise! Det er medisinsk mat.

Mugg aktiverer immunforsvaret vårt -og det noe veldig! Muggsopp og sporer i mat, hus, møbler og på pollen vil ofte skape sterke og alvorlige betennelsesreaksjoner. Muggallergi kan skjule seg bak matallergi etter som enkelte typer mugg lever på bestemte matvarer som korn (HVETE!), mais, soja, peanøtter, kaffe og sjokolade.
    

Essensielle oljer kan regulere hormoner som er sentrale ved allergireaksjoner. Bare lukten av oljer påvirker kjertler som ligger bak nesen vår. Flere av disse er på toppen av hormonsystemet. Oljer kan også drikkes eller påføres problemområdet, føttene, nakken eller pulspunkter. Noen oljer som blir brukt ved allergi er: Lavendel, Sitron, Sitrongress, Melaleuca(Tetre), Peppermynte, Basilikum, Melisse, Patchouli, Roman Chamomile m.m.

Det optimale forholdet mellom gode og onde tarmbakterier sies å være henholdsvis 80-85/15-20%.

Ta kontakt for tilpasset program og hvordan lettest få tak i de beste produktene for deg.

]]>
<![CDATA[Velkommen til FysioPragmas egen blog!]]>Fri, 27 Mar 2015 11:45:46 GMThttp://www.fysiopragma.no/blog/velkommen-til-fysiopragmas-egen-blogHer vil det komme poster om helse og livsstil.

Facebook]]>